Miután megtalálod a legfontosabb szempontoknak megfelelő üzlethelyiséget vendéglátóegységed számára, akkor sok mindent érdemes szabályozni a tulajdonos és közted létrejött megállapodás során. Természetesen ebben jogász tud a legjobban segíteni neked, de összeszedtünk néhány szempontot, amit az üzletnyitások során tapasztaltunk az általános formai követelményeken felül.
Milyen célra adják ki neked az üzlethelyiséget
Az önkormányzati nyilvántartásba vétel során a hivatal dolgozói alaposan átvizsgálják a bérleti szerződést. Számukra az egyik legfontosabb információ, hogy a tulajdonos milyen céllal adja ki neked az üzlethelyiséget, hiszen ez alapján is ellenőrizni tudják, megfelelő-e erre a helyiség rendeltetése. Egyes budapesti, belső kerületi hivatalok még azt is megkövetelik, hogy ne csupán vendéglátás szerepeljen a dokumentumban, hanem a 11 fő üzlettípus kategória közül kiválasztott pontos megnevezés is. Amennyiben a vendéglátó termékek mellett egyéb termékeket is szeretnél árulni (pl. PET-palackos üdítő, vagy kulacs, logózott póló), akkor a kiskereskedelmet is érdemes feltüntetni a szerződésben, mert van olyan Önkormányzat, aki ezt is kéri nevesíteni.
Négyzetméterek egyezése
Az üzlet négyzetméterre vonatkozó adatait a legpontosabban kell feltüntetni, amihez a tulajdoni lap jó támpontot ad. Ha a hivatal eltérést talál a tulajdoni lapon, a bérleti szerződésben és a bejelentésben feltüntetett értékek között, visszadobja az ügyiratot tisztázás céljából, ezért fontos, hogy körültekintő legyél ezeknek az adatoknak a megadásakor. Ha az üzletben van engedéllyel rendelkező galéria, pince vagy az üzlethelyiséghez tartozó, de elkülönülő raktárhelyiség, akkor azok területeit bontásban kell megadni a négyzetméter kimutatásban.
Hatályosság
Amennyiben határozatlan időre szóló szerződést kötsz az üzlethelyiség tulajdonosával, akkor ez konkrétan legyen beleírva a dokumentumba, ne csak egy kezdődátum szerepeljen a papírokban. Lényegesen gyakoribb persze az a felállás, hogy határozott időre egyeznek meg a felek, amely igény esetén hosszabbítható.
Több szereplő, hiányzó láncszem
Figyelj arra, hogy ne legyen „hiányzó láncszem” a szerződéskötő és a tulajdonos között! Van olyan eset, hogy X magánszemély tulajdonolja az üzlethelyiséget, de ő papíron Y cégének bérbe adta ezt a helyiséget és Te, mint Z cég szeretnéd kivenni a helyet. Ebben az esetben nem lehet olyan, hogy csak az Y céggel kötsz szerződést, mert az X magánszemélynek is ki kell adnia egy nyilatkozatot, hogy hozzájárul a bérbeadáshoz. Ezt a kiegészítő nyilatkozatot minden esetben keresni fogja az önkormányzat az engedélyeztetés során.
Hulladék kérdés
Tisztáznotok kell már a legelején a tulajdonossal és a közös képviselővel, hogy mit tartalmaz a közös költség, és a bérleti szerződésben érdemes külön kiemelni a hulladékkezelés kérdését. Ha a hulladékelszállítást tartalmazza a közös költség, akkor ez legyen nevesítve a szerződésben is. Amennyiben a te céged köt szerződést a szakcéggel vagy szolgáltatóval, akkor készítsetek egy hulladékbefogadó nyilatkozatot arról, hogy a ház lehetőséget ad a kukád közös területen történő elhelyezésére.
Ne maradjon le…
Ha van elválaszthatatlan melléklete a szerződésnek, akkor azt is be kell majd nyújtani az engedélyeztetés folyamán!
Amennyiben cég szerződik céggel, akkor ne felejtkezzetek el a bélyegzőkről!
Amennyiben több aláírási jogosultsággal rendelkező tulajdonos van a cégen belül, akkor akinek az aláírása szerepel a szerződésen, annak legyen mellékelve az aláírási címpéldánya!