A közelgő energiaválság miatt egyre több vendéglátó egység üzemeltetőjétől halljuk, hogy számukra a legkifizetődőbb megoldás a működés átmeneti felfüggesztése. A partnereink részéről rengeteg spórolási tipp és túlélési javaslat fogalmazódott meg az elmúlt időszakban, de vannak gasztrovállalkozások, akik számára nincs más megoldás, és pihentetniük kell az egységüket. De milyen ügyintézésékkel jár az étterem működésének felfüggesztése? Cikkünkben összefoglaltuk, melyik hatósághoz hogyan, mit szükséges bejelentened és milyen egyéb teendők várnak rád.
Önkormányzat
Az önkormányzat felé feltétlen szükséges bejelentened az étterem működésének felfüggesztését, ugyanis ők kifejezetten ellenőrzik a nyitvatartást is. Lényegében egy nyitvatartás változás kérelmet kell benyújtani az E-önkormányzaton keresztül vagy kitöltött formanyomtatvánnyal, amelyet a város vagy kerület honlapjáról is le lehet tölteni. A bejelentő lapon egyszerűen csak jelezd, hogy a hét minden napján zárva vagy, itt konkrét időpontot is megadhatsz, hogy meddig (lényegében így működnek a szezonálisan nyitvatartó helyek pl. a Balaton esetében, akik általában áprilisban nyitnak ki). A határozatlan időre szóló bezárás megjelölése előtt azért érdemes egyeztetni az önkormányzattal, hogy nincs-e olyan helyi rendelet, amely maximum időkorlátot határoz meg egy-egy tevékenység átmeneti felfüggesztéséhez. Tehát javasoljuk, hogy minden esetben hívd fel a illetékes hivatalt, mielőtt beadnád a papírokat!
NÉBIH
Az étterem működésének felfüggesztésével nem kell lemondanod ideiglenesen sem a FELIR-azonosítódról. Ha a későbbiekben folytatni szeretnéd a tevékenységedet, akkor a NÉBIH felé nem szükséges ezt jelezned, csupán a könyvelődet emlékeztesd rá, hogy ne felejtse el a felügyeleti díj bevallást elkészíteni a megfelelő időben – ha kell nullás bevallással. A felügyeleti díj a vendéglátásból származó árbevétel 0,1%-a, tehát, ha nincs a tevékenység felfüggesztése alatt árbevételed, akkor értelemszerűen nem keletkezik ebből adóterhed.
OSZIR és KÜJ-KTJ
Az OSZIR regisztrációddal, illetve a KÜJ-KTJ azonosítóiddal sincs a tevékenység felfüggesztésével teendőd. Viszont ne felejtsd el, hogy negyedéves bevallási kötelezettséged lehet a felfüggesztés ideje alatt is (pl. az idei évben keletkezett használt sütőolaj elérni a Környezetvédelmi Hatóság által meghatározott 200 literes mennyiséget)!
NTAK
Az NTAK regisztrációd szintén megmarad, csupán a felületen keresztül módosítanod kell a nyitvatartásodat határozott vagy határozatlan időre. Azaz itt is megjelölheted, hogy meddig szeretnéd a tevékenységedet felfüggeszteni.
Pénztárgép
A pénztárgép használatának szüneteltetését csupán akkor szükséges bejelentened, ha 30 napon túli időintervallumban nem használod. Ha több mint 30 napig tervezed a zárvatartást, akkor a működés felfüggesztésének napjától számított 45. napig szükséges ezt jelentened a NAV felé. Ezt úgy tudod megtenni, hogy a NAV honlapjáról letöltöd a PTGTAXUZ nyomtatványt, kitöltöd és elektronikus úton benyújtod a hatóság felé. A mobil szolgáltatónak is jelezned kell a pénztárgép felfüggesztését, amihez a fenti nyomtatványt el is tudod küldeni. Ha ismét használni akarod a pénztárgépet, akkor szintén ezt a nyomtatványt szükséges kitöltened.
Szerződések lemondása, módosítása
Az étterem működésének felfüggesztéséhez érdemes áttekinteni a szolgáltatókkal kötött szerződéseket. A teljesség igénye nélkül összeszedtünk néhány szempontot, amellyel érdemes foglalkoznod:
- Élelmiszer beszállítók: Az első és legfontosabb talán, hogy az élelmiszer beszállító cégeket azonnal értesítsd, amint döntöttél az étterem működésének felfüggesztéséről, különösen akkor, ha a szerződésetek alapján folyamatos a beszállítás, amit végeznek. Rendezd velük a kintlévőségeket, és adj nekik lehetőséget, hogy fel tudjanak készülni, hogy kevesebb mennyiséget kell a jövőben előállítaniuk vagy leszállítaniuk!
- Rovar- és rágcsálóírtás: A félévente esedékes rovar- és rágcsálóírtást érdemes lemondani, amennyiben a szüneteltetés beleesik ebbe az időszakba, viszont az újranyitáskor ezzel kell kezdeni.
- Hulladék szerződések: Minden vendéglátóegység számára egyedi, hogy közvetlenül a hulladékgazdálkodó cégekkel vagy esetleg a társasházzal kötöttek szerződést a hulladék befogadásáról. Bármelyik opcióról is van szó, feltétlen beszélni kell a területi vagy a közös képviselővel, hogy ne fizess potyára a meg nem termelt hulladék miatt!
- Tisztítószerek: Ha esetleg olyan szerződést kötöttél, ahol bizonyos időszakonként automatikusan hozzák neked a vegyszereket, akkor feltétlenül módosíts ezen a területi képviselővel.
- Tűz- és munkavédelmi oktatás: Ha a szüneteltetés ideje alatt lenne esedékes a munkavédelmi oktatás, akkor érdemes beszélni a szolgáltatóval, hogy halasszátok el az újranyitást követő időszak kezdetére.
- Artis jus: Ha zeneszolgáltatást nyújtottál a vendégeidnek, akkor az étterem működésének felfüggesztése alatt le kell mondani a szolgáltatást.
- Könyvelő: A felfüggesztés alatt is a könyvelőnek számos feladata lesz a cégeddel, de mivel jelentősen lecsökken a ki- és bejövő számláid mennyisége, érdemes kialkudni egy kedvezőbb havidíjat a bezárás alatti hónapokra.
Használd ki a kényszerpihenőt hasznosan, vértezd fel magadat minél több szakmai tudással! Beszélgess szakmabeliekkel, próbálj meg minél több lehetőséget megtalálni az energia- és költséghatékony működésre, hiszen ez nemcsak a jelenlegi gazdasági helyzetben, hanem a fenntarthatóság miatt is fontos lesz a következő időszakban! És ami a legfontosabb: mielőbb térj vissza a gasztrovállalkozásoddal a piacra! Szükség van rád.
Borító fotó: Mika Baumeister / Unsplash