Bár július 1-jével megszűnt a különengedélyeztetési folyamat, a vendéglátó szektor nem sokáig örülhetett az eggyel kevesebb regisztrációs kötelezettségnek. November 1-től a korábban csak a szálláshelyeknek kötelező NTAK regisztráció most már a vendéglátásban érdekelt vállalkozásoknak is kihagyhatatlan lépés lesz az üzletnyitás során, illetve a már meglévő egységeknek is utólagosan be kell jelentkeznie a rendszerbe. Mi is az az NTAK regisztráció és milyen kötelezettséggel jár a későbbiekre nézve? Cikkünkből kiderül.
NTAK regisztráció, a vendéglátóegységek adatszolgáltatási kötelezettsége
A 235/2019. (X. 15.) kormány rendelet módosításával 2021. november 1-jével a szálláshelyek és a turisztikai attrakciók mellett minden Magyarországon működő vendéglátó üzlet üzemeltetőjének regisztrálnia kell vendéglátó üzletét, illetve üzleteit a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba.
A már régóta üzemelő vendéglátóegységeknek legkésőbb 2022. július 1-ig kötelező regisztrálniuk magukat, az újonnan nyíló üzleteknek pedig szükséges az önkormányzati regisztráció után megigényelni az NTAK regisztrációs számot. Július 1-je után pedig indul az adatszolgáltatási kötelezettség.
Az NTAK rendszerébe érkező, személyes adatokat nem tartalmazó, turisztikai célú statisztikai információk alapján pontosan láthatóvá és mérhetővé válik majd egy-egy adott település, turisztikai térség vagy éppen az egész turisztikai szektor teljesítménye, ágazati megosztásban.
Mi az NTAK regisztrációs szám?
Az NTAK regisztráció során nemcsak a vendéglátóegységet üzemeltető cég lesz bejegyezve, de a hozzá kapcsolódó üzlet vagy üzletek is. Minden üzlet a regisztrációt követően saját NTAK számot kap. Tehát, ha több üzletet üzemeltetsz a város több pontján, akkor minden üzletedet regisztrálni kell és minden üzlet saját NTAK-számot kap. Az NTAK-szám, hasonlóan a FELIR-számhoz, a vendéglátóegység jogszabályi keretek között történő működését hivatott igazolni.
Kinek kell regisztrálnia?
Vendéglátó üzletet a 210/2009. (IX. 29.) kormány rendeletben meghatározott üzlettípus besorolás szerint kell regisztrálni
Tehát az NTAK-regisztrációra köteles vendéglátó üzletek típusai:
- étterem, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
- büfé, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
- cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
- kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
- italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
- zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
- munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5629 – egyéb vendéglátás;
- gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
- rendezvényi étkeztetés, TEÁOR’08: 5621 – rendezvényi étkeztetés;
- alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
- mozgó vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás.
Azonban az adatszolgáltatást csak azoknak az üzleteknek szükséges teljesíteniük, akik nyugtaadási kötelezettségüket online pénztárgéppel teljesítik a 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet alapján.
Tehát az NTAK-adatszolgáltatást nem kell teljesítenie:
- a munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhelyeknek,
- a rendezvényi étkeztetés,
- valamint a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzleteknek.
Hogyan kell az adatszolgáltatás elvégezni?
Az adatszolgáltatást az üzletben használt éttermi szoftver segítségével biztosíthatod az NTAK felé. Az adatszolgáltatásra kizárólag az NTAK-kal kommunikálni képes, az Magyar Turisztikai Ügynökség által kiállított igazolással rendelkező vendéglátó szoftverek használhatóak. Az NTAK-kompatibilis szoftverek listája hamarosan megjelenik az NTAK honlapján.
Amennyiben nem rendelkezel vagy nem tervezel vendéglátó szoftvert alkalmazni, úgy az MTÜ a vendéglátó üzletek üzemeltetői számára korlátozás nélkül, ingyenes vendéglátó szoftvert fog biztosítani. Az ingyenes szoftverrel kapcsolatos információk szintén hamarosan megtalálhatók az NTAK honlapján.
Történik-e ellenőrzés az NTAK-regisztrációval kapcsolatban?
A vendéglátó üzlet NTAK-regisztrációját, valamint későbbiekben a rendszeres és megfelelő adatszolgáltatást az NTAK felé a vendéglátó üzlet címe szerint területileg illetékes önkormányzati kereskedelmi osztály vagy a jegyző ellenőrzi. Az adatszolgáltatás folyamatosságát minimum évente egyszer ellenőrizni fogja a hatóság.
Amennyiben elakadnál az adminisztrációs útvesztőben, segítünk kiutat találni belőle!