Egy adminisztrációval kevesebb: május végén jelentette be az agrárminiszter, hogy a 2021. július 1-jétől megszűnik a külön engedély. Mit jelent ez az étteremnyitással járó papírmunka esetében? Hogyan jár el ezentúl az Állategészségügy egy újonnan nyíló vendéglátó egységnél? Milyen hatóság felé kell megtenni a bejelentést a jövőben? Összefoglaltuk a témával kapcsolatos kérdésekre a válaszokat.
Viszlát külön engedélyeztetési eljárás!
A 20/2021. (V. 17.) AM rendelet 20.§-a szerint 2021. július 1-jétől hatályát veszti az élelmiszerek forgalomba hozatalának, valamint előállításának engedélyezéséről, illetve bejelentéséről szóló 57/2010. (V. 7.) FVM rendelet.
Ez annyit jelent, hogy a mostantól nyíló egységek számára nem kell az illetékes járási Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Osztály felé bejelenteni az étteremnyitást, tehát nincs többé különengedélyeztetési folyamat.
Mi lesz július 1-je után?
Bár még sok a bizonytalanság, de egy biztos: július elejétől elegendő a területileg illetékes jegyzőnél (kereskedelmi hatóságnál) megtenni a bejelentést, amelynek önkormányzati regisztráció menetéről korábbi cikkünkben már írtunk.
A jegyző feladatai közé tartozik, hogy a vendéglátó egység bejelentésének másolatát elektronikusan elküldje az illetékes élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hatáskörben eljáró járási hivatalnak. Röviden: az önkormányzat végzi el helyettünk az adminisztrációs feladatot és ő értesíti a szakhatóságot az étteremnyitásról vagy egyéb vendéglátó tevékenységről.
Bár a rendelet egy terhet levett az új gasztrovállalkozások válláról, ez nem azt jelenti, hogy elindulhatnak a koncepció nélküli étteremnyitások. Az Állategészségügy bármikor bekopogtathat egy ellenőrzésre, hogy megvizsgálja, a jogszabályoknak megfelelő feltételekkel működik-e vendéglátó egység. Bár jelenleg még nincsen pontos információ a bejelentést követő, utólagos ellenőrzések rendjéről, de várható, hogy a regisztráció után 30 napon belül az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hivatal képviselői szemlét tartanak, ahol megállapítják, hogy az egység kialakítása megfelel-e a követelményeknek.
Továbbra is fontos lesz tehát a konyhatechnológiai tervezés és a HACCP-kompatibilis konyha kialakítása. Várhatóan a jövőben is lehetőség lesz az elkészült konyhai tervek előzetes egyeztetésére a szakhatósággal, így elkerülhetőek a nyitás utáni nagy meglepetések.
Minden más adminisztrációs teendő változatlan formában működik tovább. Keress minket bátran, az első lépéstől egészen a nyitás körüli adminisztrációs teendőkig segítünk a projekted megvalósításában!